طراحی سایت فروشگاهی

طراحی سایت فروشگاهی

طراحی سایت بلاگ و خبری

طراحی سایت بلاگ و خبری

طراحی سایت شرکتی

طراحی سایت شرکتی

طراحی سایت اختصاصی

طراحی سایت اختصاصی

تعمیر و پشتیبانی سایت

تعمیر و پشتیبانی سایت

طراحی گرافیک

طراحی گرافیک

طراحی لوگو بر اساس عدد فی

طراحی لوگو بر اساس عدد فی

در این مقاله از کارونکت به بررسی عدد فی و کاربرد آن در گرافیک و طراحی می پردازیم.


عدد فی چیست؟

عدد فی از تقسیم دو خط که یکی از آن‌ها از دیگری بزرگتر باشد. به دست می‌آید و آن عدد مساوی ۱٫۶۱۸ است. و با نام دیگر نسبت طلایی نیز شناخته می‎شود.

یکی از ویژگی‎ها‎ی جالب توجه این عدد این است که اگر یک واحد از عدد را کم کنیم، مقدار آن با عکس خودش برابر می‎شود.

عدد فی و کاربرد آن در طراحی

برای طراحی یک لوگوی خاص و حرفه ای میتوانید با ما تماس بگیرید.

کاربردهای عدد فی

1- یکی از رایج‎ ترین کاربردهای عدد فی یا همان نسبت طلایی،استفاده در صنعت معماری می‎باشد. نمونه بارزی که می‎توان نام برد، برج میلاد است. این بنا طول 63 متر و عرض 42 متر دارد که بنابراین 5/1=/42 63 و به عدد طلایی نزدیک می‌باشد.

2- استفاده از عدد فی در طراحی و ترسیم اشکال هندسی نیز کاربرد زیادی دارد. که به صورت رعایت عدد ۱٫۶۱۸ در در ترسیم اضلاع اشکال مختلف مانند مستطیل، مثلث متساوی‌الساقین،دایره و … می باشد.

3- در طبیعت نیز این عدد موجب شگفتی برخی از مهندسین شده است. برای نمونه در گل آفتابگردان، دانه‌هایی که به شکل مارپیچ رشد کرده ‎اند. نسبت قطر هرمارپیچ به مارپیچ بعدی، همین عدد می‏باشد. همچنین اگر در هر کندوی زنبور عسل، تعدادزنبورهاي ماده را به نر تقسيم کنیم، به عدد فی می‎رسیم. این عدد در فاصله سر انسان تا زمین و تقسیم آن بر فاصله شکم تا زمین، بدست می‎آید.

عدد فی و کاربرد آن در گرافیک و طراحی

4 – این عدد در گرافیک و طراحی لوگو نیز کاربردهای زیادی دارد. با توجه به اینکه لوگوها نیز براساس اشکال هندسی طراحی می‎شوند. بنابراین استفاده از عدد فی می‎تواند مهندسین و طراحان را یاری نماید.

طراحی لوگو بر اساس عدد فی

با توجه به این که بسیاری از معماران و طراحان از عدد فی برای طراحی کارهای خود استفاده می‎کنند، علائم تجاری نیز مستثنی از این امر نیستند. به عبارت دیگر از آنجا که لوگو نیازمند یک طراحی دقیق و منظم است. ذهن طراحان و گرافیست‎ها‎ با نسبت عدد فی راحت‎ تر و بهتر می‎تواند عمل نماید.

کاربرد عدد فی در طراحی لوگو

استفاده از این عدد در لوگوهای معتبر و برتر جهان:

1- لوگوی توییتر : این لوگو نیز همچون لوگوی اپل از دایره‎‎ و تعدادی مربع تشکیل شده است. که با استفاده از این عدد، دایره ‎ها‎ تقسیم بندی شده و در کنار هم قرار گرفته ‎اند و شکل یک پرنده را ایجاد کرده ‎اند.

2- لوگوی پپسی : شرکت پپسی به عنوان یکی از شرکت‎ها‎ی معتبر در حوزه تولید نوشیدنی، لوگوی خود رابا استفاده از دایره‎ ها‎یی که توسط این عدد تقسیم بندی شده، ساخته است.

3- طراحی لوگوی اپل : لوگوی اپل به صورت یک سیب است که در یک طرف آن به صورت گاز زدگی می‎باشد. این طرح توسط یک مربع به همراه دایره‎ ها‎یی انجام شده که با نادیده گرفتن قسمتی ازدایره‎ ها‎ و ترکیب آنها، لوگوی اپل به وجود آمده است.

کاربرد عدد فی در طراحی

مزایای استفاده در طراحی لوگو:

– طراحی دقیق و منظم لوگو

– سرعت عمل در کار

– زیبایی در طرح به دست آمده

– امکانات فوق العاده برای طراحی لوگوهای متنوع

– قابلیت تغییر سایز و شکل بصورت دلخواه